مجله سلامتی

سیب یک مجله سلامتی باری معرفی خواص و عوارض انواع غذا ها و میوه ها

مجله سلامتی

سیب یک مجله سلامتی باری معرفی خواص و عوارض انواع غذا ها و میوه ها

میوه های لاغری کدامند؟

میوه لاغری و لاغر کننده های عالی


مصرف میوه، یکی از راه های سالم برای کاهش وزن سریع است، اما بهترین میوه برای کاهش وزن کدام است؟ میوه ها گردش خون را بهبود می بخشند و سیستم ایمنی بدن را قوی تر می کنند , پوست را جوان و شاداب نگاه می دارند , موها را براق می کنند و سلامت عمومی بدن را افزایش می دهند. رژیم میوه ها یکی از پر طرفدارترین و در عین حال موثر ترین رژیم های لاغری در دنیا به شمار می روند که در این رژیم مانند رژیم های دیگر نکات مهم و کاربردی را دانست و آن را دنبال کرد. کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام به عنوان یکی از دغدغه های مهم و اصلی در افراد چاق و دارای اضافه وزن محسوب می شود. در ادامه این بخش از تناسب اندام نمناک میوه های لاغری و لاغرکننده موثر در کاهش وزن و تناسب اندام را معرفی خواهیم کرد.میوه لاغری


کدام دسته میوه های لاغری لاغرکننده ترند؟

میوه هایی با کربوهیدرات های بالا:


میوه هایی با انرژی و کربوهیدرات بالا همچون موز, آناناس, انگور و مانگو را به عنوان صبحانه مصرف کنید تا در عین تامین انرژی لازمه برای آغاز روز و فعالیت به کاهش وزن شما کمک کند.

  

حتما بخونید : 6 راه طبیعی برای افزایش وزن و چاق شدن سریع


میوه هایی با کربوهیدرات پایین:

هندوانه - هلو- سیب و.. میوه هایی با کربوهیدرات پایین تر هستند اما آب فراوانی در آنها وجود دارد که به همین دلیل درجه حرارت بدن را کنترل و تنظیم می کنند و به دفع کلسترول های مضر از بدن کمک می کنند. این میوه ها انرژی لازم برای فعالیت مناسب سیستم عصبی را فراهم می کنند. قند موجود در این میوه ها با بی نیازی بدن به قند های دیگر از طرفی به سوزاندن قندهای اضافی در بدن منجر و در نهایت لاغری را به بار می آورد.


میوه لاغری 


میوه های لاغر کننده عالی

کمک مرکبات و توت ها به کاهش وزن:

رژیم لاغری غنی با این میوه ها حفظ مواد معدنی مهم و ضروری در بدن به خطر نمی افتد. مقداری لیمو - پرتقال و یا خانواده خوش مزه به سیستم حرکتی بدن این اجازه را می دهد که نیروی خود را تامین کرده و گرسنگی و ضعف رخ ندهد. مهم تر از همه این میوه ها خون را تصفیه و قدرت بدنی را بالابرده و سلامت قلب را هم در دوران رژیم و هم در دوران عادی تضمین می کند.


حتما بخونید : 7مورد از خواص میوه گیلاس


لاغری با میوه های آب دار:

اسم میوه آبدار را که می شنویم به یاد هندوانه - طالبی و.. می افتیم. این میوه ها بخش بزرگی از رژیم لاغری میوه ای را به خود اختصاص داده اند چرا که این میوه ها با هیدراته کردن و بازسازی بافت های بدن در کنار تامین انرژی این امکان را فراهم می کنند که در کنار لاغری جوانی و شادابی بدن حفظ شود.


کاهش وزن و لاغری با میوه های خشک:

میوه های خشک امروزه به صورت گسترده مصرف می شوند که این روش موقعیت مصرف میوه های فصول مختلف را در هر فصلی ایجاد می کند که تنها نکته در مصرف این میوه ها دقت به تاریخ مصرف و طبیعی بودن آنها است که اگر به صورت خانگی انجام شود و توسط خودتان بسیار بهتر و مناسب خواهد بود.


بهترین میوه های لاغرکننده

1. آناناس برای لاغری:

آناناس یکی از رایج ترین و محبوب ترین میوه های گرمسیری است. شامل تیامین، منیزیم، ویتامین B6، ویتامین C، ریبوفلاوین، نیاسین، مس، آهن و فولات است.آناناس علاوه بر کاهش وزن برای مشکلاتی از جمله آسم، دیابت و بیماری های قلبی مفید است همچنین نشان داده شده که میوه باعث بهبود اخلاق، بهبود مو و پوست، افزایش سطح انرژی، تنظیم فشار خون و کاهش خطر ابتلا به سرطان های خاص می شود ، آناناس نیز می تواند باروری، و هضم غذا را بهبود بخشد.

 

آناناس 

لاغر شدن با مصرف آناناس

2.لاغری با موز:

موز منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین B6، منگنز، منیزیم، ویتامین C، فولات و پروتئین است ، با تمام این ویتامین ها و مواد مغذی، موز برای سلامتی عمومی و بیماری های خاص از جمله سرگیجه، درد عضلانی و سر درد مفید است.

موز چربی سوز است ، در حالی که کالری کمی دارد،اما فیبر غذایی تولید می کند.


حتما بخونید : نکاتی که قبل از خرید سبزیجات باید بدانید


3. هندوانه یک میوه لاغری:

هنگامی که هندوانه به ذهن می آید، برخی فکر می کنند که حاوی قند طبیعی زیادی است که می تواند برای کاهش وزن سریع مضر باشد، اما حقیقت ندارد. هندوانه، آب بسیار زیادی دارد همچنین حاوی دوز سالم اسید آمینه، آنتی اکسیدان، لیکوپن، پتاسیم، ویتامین A، ویتامین B6 و ویتامین C است. هندوانه دارای مقدار زیادی مواد مغذی است علاوه بر از دست دادن وزن، خوردن هندوانه می تواند هیدراته شما را حفظ کند، و سلامت قلب را بهبود ببخشد.

هندوانه

هندوانه موثر در لاغری 

4. سوزاندن چربی با گریپ فروت:

گریپ فروت به غیر از سوزاندن چربی، سطوح مطلوب ویتامین C، لیکوپن، پتاسیم، فیبر و کولین را ارائه می دهد.

5. گلابی برای لاغری و کاهش وزن:

گلابی یکی دیگر از میوه های پر ارزش در زمینه کاهش وزن سریع است ، بسته بندی شده با پروتئین، فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین K و مقداری ریبوفلاوین، آهن، کلسیم، منیزیم، فولات، مس،  آنتی اکسیدان ها و ویتامین B-6؛ گلابی در برابر رادیکال های آزاد مبارزه می کند، به هضم غذا کمک می کند، بدن را سم زدایی می کند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

 

گلابی

کاهش وزن با مصرف گلابی

6. کمک لیمو به کاهش وزن:

احتمالا یکی از همه کاره ترین میوه های کاهش وزن، لیمو است. این مرکب ترش حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C و مقادیر کمتری از تیامین، کلسیم، منیزیم، مس، فولات و پانتوتنیک اسید است. لیمو علاوه بر تقویت بدن و بهبود هضم و سم زدایی، می تواند به طور بالقوه از سلامت استخوان ها حمایت کند، جذب آهن را افزایش دهد، سنگ کلیه را از بین می برد یا حتی آن را دفع می کند، ایمنی و سلامت قلب را تقویت می کند و پوست را روشن می کند.

7.چربی سوزی با مصرف انار:

انار یکی از بهترین چربی سوزها است که از مزایای سلامتی برخوردار است.  آنتی اکسیدان ها، فیبر، پروتئین، فولات، پتاسیم، فلاونوئیدها، ویتامین C، ویتامین B6، ویتامین K، پلی فنل ها و فسفر را ارائه می دهد. انار برای مبارزه با فشار خون بالا، هیپرگلیسمی، التهاب، کلسترول بالا، سرطان های خاص و استرس اکسیداتیو مناسب است.

 

انار 

مصرف انار برای سوزاندن چربی

8. آووکادو برای لاغری:

آووکادو چربی سوز است. همچنین دارای چربی سالم است که برای عملکرد قلب مفید می باشد. همچنین دارای انواع ویتامین B, C, K, E ،فیبر، پتاسیم، آهن، مگن یم، زینک و موارد دیگر است.

9.چربی سوزی و لاغری با توت فرنگی:

دارای کربوهیدرات و کالری کم است، توت فرنگی یک چربی سوز سریع است ؛ فیبر،  آنتی اکسیدان ، ویتامین C، پتاسیم، فولات، فلاونوئیدها و منگنز دارد در حالی که کاهش وزن یکی از مزایای قوی توت فرنگی است، آنها ه جریان خون را نیز بهبود می بخشند،و به مشکلات مختلف قلب و عروق کمک می کنند.

 

حتما بخونید :خواص سبزی جعفری و تاثیر آن بر لاغری


توت فرنگی 

کاهش وزن و لاغری با مصرف توت فرنگی

10.کاهش وزن با مصرف پرتقال:

برای کمک به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، سرطان، بیماری کبد، دیابت، فشار خون بالا، مسائل مربوط به پوست و بیماری های قلبی مفید است، پرتقال منبع مهمی از ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، فیبر، مس، پتاسیم، کلسیم، ویتامین ها و مواد مغذی دیگر است.

11. زغال اخته برای چربی سوزی:

زغال اخته ،کوچک اما قدرتمند است .همچنین خواص چربی سوزی دارد و هضم را تحریک میکند و شامل  آنتی اکسیدان ها، ویتامین C، ویتامین K، فیبر، منگنز و است ، زغال اخته می تواند قلب، پوست، استخوان، و سلامت روان را بهبود ببخشد.

12. پاپایا برای چربی سوزی:

پاپایا (همچنین به عنوان Pawpaw) به عنوان یکی از بهترین چربی سوز ها شناخته شده است. آسیب های پوستی را کاهش، سلامت قلب، هضم را بهبود می بخشد.  آنتی اکسیدان ها، پروتئین، فیبر، ویتامین A، ویتامین B9، ویتامین C و پتاسیم را به همراه لیکوپن ارائه می دهد؛ منیزیم؛ کلسیم؛ و ویتامین B1، B3، B5، E و K را دارا است.

پاپایا

چربی سوزی با مصرف پاپایا

13. گواوا برای لاغری:

گواوا یکی دیگر از میوه های گرمسیری هضم کننده است که متأسفانه به عنوان میوه های دیگر در بازار رایج نیست - با این حال، مزایای سلامتی باور نکردنی دارد که فراتر از کاهش در وزن است:از جمله:ایمنی بهتر و سلامت قلب، دیابت پایین ، کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود بینایی ، استرس کمتر و بهبود بافت پوست ، این میوه سبز پوستی و صورتی حاوی منگنز، فولات،  آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، آهن و کلسیم است. این میوه خوشمزه نه تنها برای زنان باردار ایمن است، بلکه برای آنها بسیار مفید هم است؛ زیرا می تواند با عفونت ها و میکروب ها مبارزه کند و به بیماری صبحگاهی کمک کند.

14.سیب برای کاهش وزن:

سیب، یکی از بهترین میوه ها برای کاهش وزن است زیرا فیبر بالا (که به طور طبیعی هضم را تسریع می کند)، کالری کم دارد، و بیشتر، از آب تشکیل می شود. سیب غنی از فلاونوئیدها و  آنتی اکسیدان ها است، و به طور بالقوه خطر بیماری های قلبی، دیابت، سرطان ها و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

خواص گیاه گشنیز

گشنیز گیاه خوش عطری است که در سراسر جهان به‌شکل‌های برگ،ساقه و تخم گشنیز استفاده می‌شود. گشنیز به‌واسطه داشتن ویتامین ها و مواد معدنی فراوان سرشار از خواص درمانی است. فواید گشنیز به‌قدری زیاد است که لقب گیاه معجزه‌آسا را به آن داده‌اند. گشنیز برای کاهش کلسترول، درمان التهاب و مشکلات پوستی و تنظیم فشار خون کاربرد دارد. در این مقاله شما را با خواص گشنیز، این سبزی درمانی و همه‌فن‌حریف آشنا خواهیم کرد.

گشنیز چیست

گشنیز گیاهی است که به‌طور گسترده در جهان به‌عنوان ادویه و چاشنی یا برای تزئین بشقاب غذا از آن استفاده می‌شود. نام علمی آن، کوریاندروم ساتیوُم ال (Coriandrum sativum L) است. برگ‌های گشنیز عطر خوش و آشنایی دارند و معمولا به‌صورت خام یا خشک‌شده در آشپزی استفاده می‌شوند.



خواص گشنیز


ارزش تغذیه‌ای گشنیز

نباید فکر کنید که گشنیز فقط برای تزیین غذاها کاربرد دارد. اکثر مردم نمی‌دانند گشنیز دارای ۱۱ ماده از روغن‌های اسانسی، ۶ نوع اسید (شامل آسکوربیک اسید یا همان ویتامین C)، مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که هرکدام از آنها خواص بسیاری دارند و به دلیل همین ناآگاهی بعد از اینکه غذایشان را میل کردند برگ‌های گشنیزی را که برای تزیین غذا از آن استفاده شده بود درون سطل زباله می‌ریزند.


خواص گشنیز

مصارف درمانی گشنیز به شرح زیر است:


۱. کاهش التهابات پوستی

گشنیز حاوی سینئول و اسید لینولئیک است؛ سینئول یکی از ۱۱ ترکیب موجود در روغن‌های اسانسی است. این دو ماده دارای خواص ضدسرطانی و ضدروماتیسمی هستند و تورم ناشی از این بیماری‌ها را کاهش می‌دهند. گشنیز همچنین تاحدودی برای سایر تورم‌ها، نظیر تورم ناشی از نارسایی کلیه یا کم خونی نیز مؤثر است، زیرا بعضی از مواد آن مدر هستند و باعث آزاد شدن آب اضافی بدن می‌شوند. کاهش التهابات پوستی، منجر به کاهش ناراحتی‌ها و بهبود ظاهر پوست می‌شود.


۲. درمان بیماری‌های پوستی

خواص ضدعفونی کننده، ضدقارچی و آنتی اکسیدانی گشنیز، برای درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما، خشکی پوست و عفونت‌های قارچی مناسب است.


 حتما بخونید: خواص سبزی جعفری


۳. کاهش کلسترول

اسیدهای موجود در گشنیز، مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید آسکوربیک (ویتامین C) در کاهش میزان کلسترول خون بسیار مؤثرند و همچنین باعث کاهش میزان کلسترول بد (LDL) در عروق خونی و رگ‌ها می‌شوند. سطح بالای LDL در خون می‌تواند منجر به مسائل جدی قلبی-عروقی مانند آترواسکلروز (تصلب شرایین‌)، حملات قلبی و سکته مغزی شود. مهم‌تر از همه، این گیاه باعث افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) می‌شود، HDL از به وجودآمدن برخی شرایط خطرناک برای انسان جلوگیری می‌کند.


۴. درمان اسهال

ترکیبات روغن‌های اسانسی موجود در گشنیز مانند بورنئول و لینالول، به گوارش، عملکرد مناسب کبد و ارتباط روده‌ها کمک می‌کند و باعث کاهش اسهال می‌شود. از آنجایی سینئول، بورنئول، لیمونن، آلفا-پینن و بتا-فلاندرن دارای اثرات ضد باکتری هستند، گشنیز در درمان اسهال ناشی از میکروب‌ها و قارچ‌ها نیز، مفید است.


خواص گشنیز همچنین برای جلوگیری از تهوع، استفراغ و بیماری‌های معده، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه، غنی از مواد زیست-فعال است و به همین دلیل همیشه خواص جدیدی از آن کشف می‌شود.


علاوه بر این خواص بهداشتی، برگ‌های گشنیز تازه، پیش‌غذای مناسبی برای آماده کردن روده، برای یک وعده‌ی غذایی حسابی است.


 حتما بخونید: خواص و فواید میوه کیلاس


۵. تنظیم فشار خون

مصرف گشنیز در بسیاری از بیماران به‌طور مثبتی فشار خون را کاهش داده است. یون‌های کلسیم و استیل کولین انتقال‌دهنده‌ی عصبی در دستگاه‌های جانبی و سیستم عصبی مرکزی هستند. گشنیز اثر متقابل این یون‌ها را بهبود می‌بخشد و فشار را در رگ‌های خونی کاهش می‌دهد، در نتیجه احتمال بروز بیماری های قلبی عروقی، ازجمله حملات قلبی و سکته مغزی کاهش می‌یابد.


۶. درمان زخم‌های دهان

سیترنلول، که جزیی از روغن‌های اسانسی موجود در گشنیز است، ضدعفونی کننده‌ای عالی است. مواد دیگر موجود در گشنیز نیز دارای خواص ضد‌میکروبی و درمانی‌ای هستند که از بدتر شدن زخم‌های دهان جلوگیری می‌کنند. آنها روند بهبود زخم‌ها را تسریع و از بوی بد دهان جلوگیری می‌کنند. گرچه گشنیز در محصولات اصلی به کار نمی‌رود، ولی در انواع خمیر‌دندان‌های طبیعی، به عنوان یک ترکیب ضد قارچ، از آن استفاده می‌شود. در واقع قبل از اختراع خمیر دندان، مردم برای از بین رفتن بوی بد دهان، تخم گشنیز می‌جویدند!


۷. جلوگیری از کم خونی

خواص درمانی گشنیز


یکی از خواص گشنیز داشتن آهن فراوان است و به کسانی که از کم خونی رنج می‌برند کمک می‌کند. مقدار کمِ آهن در خون، می‌تواند منجر به تنگی نفس، تپش قلب، خستگی شدید و کاهش عملکرد ذهنی شود. آهن همچنین باعث بهبود عملکرد ارگان‌های دیگر بدن، افزایش انرژی و قدرت و ارتقای سلامت و استحکام استخوان می‌شود.


 حتما بخونید:  نکاتی که قبل از خرید سبزی باید بدانید 


۸. ضد آلرژی

تحقیقات زیادی نشان داده است که گشنیز دارای آنتی هیستامینی قوی است که می‌تواند آلرژی‌های فصلی و تب یونجه را کاهش دهد. همچنین، روغن آن اثرات آلرژیک حشرات، گیاهان، غذاها و سایر چیزها را کاهش می‌دهد. در بدن، آنافیلاکسی، ورم کهیر و تورم خطرناک گلو و غدد را از بین می‌برد.


ما باید در برابر واکنش‌های آلرژیک از خود محافظت کنیم و چون از ابتدا نمی‌دانیم به چه چیزهایی حساسیت داریم، بهتر است پیشگیری کنیم.


۹. حفاظت در برابر سالمونلا

سالمونلا یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های غذایی در جهان است، بنابراین هر روش طبیعی‌ای که از ما دربرابر آن محافظت کند، بسیار مهم است. گشنیز به طور غیرمعمولی دارای سطوح بالای دودسنال است. دودسنال یک ترکیب طبیعی است که دو برابر آنتی بیوتیک قدرت دارد؛ بنابراین گشنیز می‌تواند درمانی پیشگیرانه برای بیماری سالمونلا باشد. شما می‌توانید با افزودن آن به رژیم غذایی، بدن خود را از بیماری‌های ناخوشایند و حتی کشنده‌ی مرتبط با این باکتری‌های مرگبار محافظت کنید.


۱۰. بهبود سلامت استخوان

از خواص گشنیز، داشتن منبع سرشاری از کلسیم است که برای کسانی که به سلامت استخوان‌شان اهمیت می‌دهند ارزشمند است. کلسیم و دیگر ترکیبات موجود در گشنیز موجب رشد و دوام استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شوند. افزودن حتی مقدار کمی گشنیز به رژیم غذایی، می‌تواند سال‌ها استخوان‌های شما را محکم و سلامت نگه دارد. کلسیم بیشتر در مرکز برگ‌های گشنیز وجود دارد، پس اگر سلامت استخوان‌تان برای‌تان مهم است، این قسمت را هدف بگیرید!


۱۱. بهبود گوارش

گشنیز، به علت عطر و بوی زیاد روغن‌های اسانسی‌اش، به ترشح مناسب آنزیم‌ها و آب‌گوارشی در معده کمک می‌کند؛ در نتیجه سیستم گوارش و مری را برای پیش‌راندن غذا تحریک می‌کند. این گیاه، در درمان زگیل نیز مفید است. گشنیز به دلیل مواد معدنی‌ای که دارد، علاوه بر عطر خوش، دارای خاصیت تحریک‌کنندگی نیز هست. واسطه‌های عصبی هم با مصرف گشنیز تحریک می‌شوند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهند، اضافه کردن منظم گشنیز به رژیم غذایی، سوءِهاضمه را کاهش می‌دهد. افزودن مقدار کمی گشنیز در رژیم غذایی کودکانی که بیشتر از بزرگسالان احتمال افزایش کولیک شکمی در آنان وجود دارد، می‌تواند به سرعت مشکل‌شان را حل کند!


۱۲. درمان آبله

روغن‌های اسانسی در گشنیز دارای اسید‌ها و عناصر ضد‌میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضدعفونی‌کننده و سم‌زدا هستند. ویتامین‌های C و آهن این گیاه سیستم ایمنی را نیز تقویت می‌کنند. این عناصر باعث بهبود و جلوگیری از آبله می‌شوند و همچنین از میزان درد می‌کاهند و برای بیماران آرامش‌بخش هستند. تحقیقات نشان داده‌اند، مصرف مقدار زیاد ویتامین C، درمانی قطعی برای بیماری آبله است.


 حتما بخونید:  سبزی های قورمه سبزی کدامند؟


۱۳. تنظیم عادت ماهانه

گشنیز محرکی طبیعی است و ترشحات غدد درون ریز را تنظیم می‌کند. این تأثیر هورمونی به تنظیم سیکل قاعدگی کمک می‌کند و درد قاعدگی زنان را کاهش می‌دهد.


۱۴. مراقبت از چشم

باز هم از خواص گشنیز دربرداشتن آنتی اکسیدانی ها، ویتامین A، ویتامین C و مواد معدنی‌ای مانند فسفر است که از بیماری‌های بینایی جلوگیری می‌کنند و کشیدگی عضله و فشار روی چشم را کاهش می‌دهند. در برگ‌های گشنیز بتاکاروتن وجود دارد. بتاکاروتن از بیماری‌های متعدد چشمی جلوگیری می‌کند و حتی روند از بین رفتن بینایی را در بیماران مسن، معکوس می‌کند.


۱۵. درمان ورم ملتحمه چشم

گشنیز ماده ضدعفونی کننده‌ی بسیار خوبی است و دارای خواص ضد میکروبی‌ای است که از چشم‌ها در برابر بیماری‌های مسری مانند ورم ملتحمه، محافظت می‌کند. روغن گشنیز از ترکیبات اصلی تعدادی محصولات مراقبتی چشم است.


۱۶. کنترل دیابت

به علت اثر تحریک‌کنندگی گشنیز بر غدد درون‌ریز، ترشح انسولین از پانکراس افزایش می‌یابد و در نتیجه سطح انسولین خون بالا می‌رود. این باعث تنظیم قند خون و پایین آمدن سطح قند در خون می‌شود. این خاصیت برای بیماران دیابتی و بیماری‌های مشابه بسیار مفید است.


 حتما بخونید: 6 راه طبیعی برای افزایش وزن و چاق شدن سریع


دیگر خواص گشنیز

گشنیز زخم، التهاب و اسپاسم را درمان می‌کند، از کبد محافظت و مانند شربت سینه عمل می‌کند. این ماده، ضد سرطان، ضد تشنج، آنتی هیستامین و خواب‌آور است. گشنیز به عنوان یک تقویت کننده‌ی قوای جنسی طبیعی شناخته می‌شود و به طور سنتی ترکیبش با سایر گیاهان، برای افزایش میل جنسی افراد استفاده می‌شود.


گشنیز - خواص گشنیز


سخن آخر

با خواص گشنیز آشنا شدیم؛ گشنیز خطرات بسیار کمی دارد، اما مثل هر غذایی، ممکن است پوست نسبت به آن واکنش آلرژیک نشان بدهد. یکی از عوارض جانبی غیر معمول گشنیز، حساسیت پیدا کردن برخی بیماران به نور خورشید است. مصرف بیش از حد آن باعث می‌شود آنها نسبت به آفتاب سوختگی بیشتر حساس شوند، که می‌تواند در طولانی‌مدت منجر به سرطان پوست شود.


زنان باردار تا انجام تحقیقات بیشتر باید از خوردن گشنیز پرهیز کنند. با این حال، برخی زنان ادعا کرده‌اند که مصرف گشنیز باعث افزایش شیرشان شده است. ولی بهتر است احتیاط کنید و قبل از اینکه گشنیز را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، با دکتر خود مشورت کنید و به علائم و واکنش‌هایی که بدنتان از خودش بروز می‌دهد، توجه کنید.

 منایع:https://www.organicfacts.net/health-benefits/herbs-and-spices/health-benefits-of-coriander.html

خواص گل گاو زبان و آشنایی با خواص داروئی آن

خواص گل گاو زبان و آشنایی با خواص داروئی آن

خواص گل گاو زبان و آشنایی با خواص داروئی آنخواص خوراکیها

آرامش و دوری از استرس یکی از مهم ترین فاکتورهای سلامتی است. زندگی پر دغدغه امروزی باعث شده است بسیاری از افراد روزی پر از استرس و مشکلات را سپری کنند و به دنبال راهی برای رسیدن به ارامش باشند.

داشتن ارامش و دوری از استرس نیاز به تمرین دارد اما علاوه بر ان می توان با استفاده از تغذیه سالم و مصرف دمنوش های گیاهی به آرامش اعصاب رسید. با پرشین یو همراه باشید تا درباره خواص گاو زبان بیشتر بدانید.

بررسی خواص گاو زبان

گاو زبان گیاهی است چند ساله و دارای ریشه‌های نیمه غده‌ای که بطور عمودی تا عمق ۵۰ سانتیمتر در خاکفرورفته است و بعلت داشتن ریشه‌های اصلی و فرعی در اعماق خاک مقاومت آن در برابر خشکی خاک زیاد است.برگهای آن زبانه‌ای و پوشیده از خارهای ظریفی است که به آن حالت خشن میدهد و به همین علت به گاوزبان معروف است.گلهای آن به رنگ قرمز خوشرنگی است که پس از خشک شدن به رنگ آبی تیره در می‌آید.

ترکیبات شیمیایی :

این گیاه حاوی مواد موسیلاژ، قندی، تانن و ترکیبات فنلی و نیز مقدار کمی آلکالوئید میباشد (آرام بخش)

خواص درمانی : گاوزبان

حواس پنجگانه آدمی را تقویت می کند.دمکرده آن نشاط آور بوده و رنگ رخسار را باز می‌کند.سینه را نرم می‌کند.تنگی نفس و دردگلو را شفا می دهد.دلهره و وحشت را از بین می‌برد.غم و غصه را کم کرده و برای کسانی که با خود حرف می زنند بسیار خوبست.از برگهای تازه آن برای درمان جوشهای چرکی دهان و درمان برفکاستفاده می شود.

سازگاری و خواص گاو زبان

گاوزبان بیشتر در ارتفاعات رامسر، رودسر و تنکابن بصورت خودرو و نیز زراعی وجود دارد.بطور کلی شرایط آب و هوایی کوهستانی سردسیر و نیمه مرطوب که در طول بهار و تابستان دارای بارانهای متناوب هستند، برای کشت این گیاه مفید است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد: عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری است.

گاوزبان ایرانی گیاهی از تیره بوراژیناسه راسته پولمونیالیسه، کلاس دیوتبلونس و جنس اکویم است.گونه مزبور گیاهی علفی، دوساله و پایاست که پوشیده از کرک‌های نرم و نازک و دارای گل‌های لوله‌یی شکل و آبی رنگ مایل به ارغوانی می‌باشد.

برگهای آن ساده، میوه آن نوک تیز و فندقی و سطح آن دارای برجستگیهای کوچک و تیز می‌باشد.فصل گل دهیگیاه از آغاز اردیبهشت تا اواخر مرداد است.

خواص گاو زبان

خواص گاو زبان

پژوهشگران با استناد به یافته‌های این تحقیق تاکید کرده‌اند که عصاره آبی گل گاوزبان دارویی مؤثر و بی‌خطر برای درمان بیماران مبتلاء به اختلال وسواسی اجباری است، اگرچه مطالعات بیشتر برای تایید آن لازم است.

نحوه استفاده : به صورت دم کرده مصرف میشود و برخی مقداری فندق هم با آن مصرف میکنند.

خواص : گاوزبان

نام علمی Borage officinalis

خواص داروئی گل گاوزبان

گاو زبان از نظر طب قدیم ایران سرد است۱)گل گاو زبان و برگ های تصفیه کننده خون است۲)آرام کننده اعصاب است۳)عرق آور است۴)ادرار آور است۵)کلیه ها را تقویت می کند۶)سرماخوردگی را برطرف می کند۷)برای از بینبردن سرفه از دم کرده گل گاو زبان استفاده کنید۸)در درمان برونشیت موثر است۹)بی اختیاری دفع ادرار را درمان می کند۱۰)التهاب و ورم کلیه را درمان می کند۱۱) در درمان بیماری سرخک و مخملک مفید است۱۲)ضماد برگ های گاو زبان برای رفع ورم موثر است۱۳)برگهای گاوز بان را بپزید و مانند اسفناج از آن استفاده کنید۱۴)برگهای تازه گل گاو زبان دارای مقدر زیادی ویتامین C می باشد و در بعضی از کشورها آنرا داخل سالاد می ریزند

خواص گاو زبان

آشنایی با خواص گاو زبان

همچنین گیاه گاوزبان به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع اسیدهای چرب اصلی بشمار می‌رود بطوریکه از آن به عنوان غنی‌ترین منبع شناخته‌شده برای (Gamma Linoenic Acid (GLA در نزد بشر معرفی شده‌است.گل گاوزبان یک گیاه علفی یک ساله‌است که از اردیبهشت تا شهریور گل می‌دهد.

نحوه استفاده گل گاو زبان

به صورت دم کرده مصرف می‌شود و برخی مقداری فندق هم با آن مصرف می‌کنند.

گاوزبان احتمالا از شمال آفریقا به نواحی دیگر راه یافته و امروزه در منطقه مدیترانه، نواحی شمال آفریقا و قسمت‌هایی از خاورمیانه می‌روید.گل، برگ و سرشاخه‌های گلدار آن به مصرف دارویی می‌رسد.

گاوزبان گیاهی مقاوم به شوری است که قادر به جذب یون‌های سدیم، کلر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم از خاک می‌باشد و می‌توان از این گیاه برای خارج ساختن این یون‌ها از خاک و اصلاح خاک‌های شور و قلیا استفاده کرد.[۲] در ویکی‌پدیای زبان‌های دیگر به ترکیبات سمی و آلکالوئیدی این گیاه هم اشاره شده است.

فواید گل‌گاوزبان

برای این گیاه، فواید زیادی نام برده‌اند، مهم‌ترین آن‌ها که به اثبات رسیده و تقریباً تمامی اطبا از گذشته تا حال بر آن توافق دارند؛ عبارت است از:

۱- تقویت‌کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط‌آور است.

۲- در درمان اختلال حواس کاربرد فراوانی دارد.

۳- شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اَخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد.

۴- در تنظیم اختلالات ادراری و تعریق، موثر است.

۵- برای درمان سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد، مفید است؛ به‌ویژه زمانی‌که با عسل طبیعی مخلوط شود.

۵- برگ تازه آن برای درمان جوش‌های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان موثر است.

۶- عرق گل‌گاوزبان برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.


7 روش موثر برای لاغر شدن

1- با روغن نارگیل آشپزی کنید

این یک نمونه کاملا عجیب است. این روغن حاوی نوعی چربی خاص به نام تری‌گلیسیرید با زنجیره متوسط (MCTs) است که می‌تواند تعداد کالری‌هایی را که یک فرد می‌سوزاند در مقایسه با سایر دیگر چربی‌ها بیشتر کند.

یک تحقیق نشان داده است مصرف MCTs روزانه بین 15 تا 30 گرم طی 24 ساعت منجر به از بین رفتن 120 کالری می‌شود.

2-به عکس‌ها و تصاویر غذا نگاه کنید!

بله، درست است. تماشای تصاویر غذا در فضای مجازی و مجلات حسابی به کمک سلامتی‌تان می‌آید. اگرچه تماشای یک الی دو تصویر از غذا می‌تواند اشتهای شما را تحریک کند اما مطالعات نشان داده است نگاه کردن به زنجیره بی‌پایانی از تصاویر و عکس‌های غذاهای خوشمزه به شما کمک می‌کند تا این غذاها برای خوردن دیگر آنقدری که باید جذاب نباشند.

3-بازی‌‌های کامپیوتری اشتهای شما را کور می‌کنند!

برخی بازی‌های رایج در فضای مجازی یا کامپیوتری فقط برای سه دقیقه هم می‌توانند در از بین بردن اشتها تاثیرگذار باشند. یک مطالعه نشان داده بازی کردن می‌تواند اشتهای غذایی شما را منحرف کند چرا که اشتها و میل به خوردن معمولا یک گرایش چند دقیقه‌ایست که می‌توان با مشغول کردن خود به برخی بازی‌های مناسب آن را از بین برد.

4- رژیم گرفتن می‌تواند به شما کمک چندانی نکند!

شاید به نظر عجیب برسد اما در بسیاری موارد رژیم گرفتن حتی می‌تواند باعث اضافه وزن شما شود. افرادی که معمولا از رژیم‌های متعدد پیروی می‌کنند، بعد از اتمام رژیم با اضافه وزن روبه‌رو می‌شوند. در عوض تلاش کنید تا نگرش و روش خود را نسبت به سلامتی در مسیری مقبول که بتوانید تمام عمر از آن تبعیت کنید، تغییر بدهید. نمونه‌اش می‌تواند کنترل در میزان وعده‌های غذایی و لذت بردن از ورزش باشد.

5- به احساسات خود اهمیت بدهید

یک مطالعه نشان داده است توجه کردن به احساسات یک استراتژی قوی و چه بسا قدرتمندتر از دانش مواد مغدی برای کاهش وزن است. شرکت کنندگان در این مطالعه از جمله افرادی که بیشتر به احساسات خود اهمیت می‌دادند،‌ میان وعده‌های سالمتری را نسبت به افرادی که از صرفا از برنامه غذایی پیروی کرده و مواد مغذی را ملاک قرار می‌دادند، انتخاب می‌کردند.

6- از بشقاب‌های کوچکتر استفاده کنید

موضوع بسیار ساده و قابل درک است اما نتیجه آن می‌تواند شگفت انگیز باشد. یک مطالعه نشان داده است اگر از بشقاب‌های کوچکتر استفاده کنید، غذاهای کمتری خورده و کالری کمتری مصرف می‌کنید.

7-آرام بجوید

برای مغز زمان زیادی لازم است تا سیر شدن شما را ثبت کند. با تشکر از این تاخیر در ثبت سیری، باید بدانید هر چه آهسته‌تر لقمه‌ها را بجوید و غذا را آهسته‌تر میل کنید، کالری کمتری مصرف کرده‌اید. البته این مهم نتیجه یک تحقیق علمی است

خواص لیمو ترش در طب سنتی

خانه

خواص لیمو ترش در طب سنتی

لیمو ترش

نام علمی لیمو ترش citrus limonum Riss0 است. لیموترش از تیره مرکبات است. میوه، برگ، پوست میوه لیمو ترش خاصیت درمانی دارند. لیمو ترش درختچه است که بلندی آن به ۴ تا ۵ متر می رسد. شاخه هایش بلند و برگهایش پهن و سبز مات و بیضوی است. دمبرگها واضح و اندکی بال دارند. گل هایش از درون سفید و از بیرون ارغوانی و به غایت معطرند.. برای استفاده از خواص طعم لیمو، آن را خشک می کنند تا علاوه بر نگهداری آن به مدت طولانی، بتوان به مناطق گرمسیری نیز حمل کرد، لیموی خشک را لیمو عمانی گویند. در ادامه به خواص لیمو ترش در طب سنتی اشاره خواهیم کرد.

طبع لیمو ترش

طبع لیمو ترش سرد و خشک است. بهتر است که لیمو ترش با مصلحاتش که عسل و گل انگبین است مصرف شود.

خواص لیمو ترش

بعضی از خواص لیمو ترش عبارتند از:

  • ضد عفونی کننده وضد باکتری است.
  • لیمو ترش گوشت های اضافی  که در گلو پیدا می شود را از بین می برد.
  • ضد کم خونی، غلظت و رقت خون و ضد سردرد و کمر درد است و دردهای کلیه و شکم را تسکین می دهد.
  • یکی از خواص درمانی لیمو ترش این است که صفرا بر است، یعنی زیادی صفرا را درمان می کند.
  • اهمیت لیمو ترش درتصفیه خون حائز اهمیت است.
  • لیمو ترش علاوه بر خواص ضد عفونی کننده، قبض کننده ی خوبی نیز می باشد و به واسطه ی همین خاصیت قبض کننده است که آب لیمو خونریزی های داخلی و خارجی رامتوقف می سازد و مکرر به تجربه رسیده است .
  • یکی دیگر از خواص درمانی لیمو ترش این است که ترشحات بزاق دهان را تقویت می کند، اشتها را زیاد کرده و بیش از هر نوشابه ی دیگری عطش و تشنگی را تسکین می دهد.
  • مداومت در خوردن لیمو، تصلب شراین را معالجه می کند. خوردن لیمو به مقدار ۱ تا ۲عدد در روز می باشد ولی برای بیماران مبتلا به تصلب شراین استفاده بیشتر آن نیز توصیه شده است.

خواص آبلیمو

برخی از خواص آبلیمو در درمان بیماری ها عبارتند از:

  • ضد خارش و سوزش حاصل از گزش حشرات است. بدین منظور باید مقداری آب لیمو در محل آهسته بمالید و تکرار کنید. ضد خارش پوست و دستگاه تناسلی، ضد آلرژی است.بدین منظور روزی چند مرتبه مقداری آب لیمو بر پوست و محل تناسلی بمالید و یا اینکه یک یا دو لیوان شربت آب لیمو در شبانه روز تناول کنید.
  • یکی از خواص درمانی آبلیمو این است که برای درمان خارش چشم و ضد حساسیت یا آلرژی ، روزی دو مرتبه دو قطره آب لیمو بر لبه پلکها بمالید. لیمو کرم کش است و شما باید یک لیمو را با پوست و گوشت و هسته له کنید و آن را یک تا دو ساعت در کمی آب سرد با یک قاشق سوپ خوری عسل بخیسانید، بعد آن را در صافی ریخته و با فشار صاف کنید و شب قبل از خواب بنوشید.
  • برای مبارزه با چاقی اشخاصی که وزنشان زیاد شده و می خواهند لاغر شوند و چربی و پیه بدنشان از بین برود باید هر روز صبح ناشتا آب سه لیمو را گرفته و با چهار قاشق کوچک قهوه خوری شکر مخلوط کرده و صرف نمایند. اگر چهار یا شش هفته این کار را به طور مرتب انجام دهند نتیجه محسوس به چشم دیده و به این نوع معالجه سهل و ساده اعتقاد زیادی پیدا خواهند کرد.
  • یکی دیگر از خواص درمانی آبلیمو این است که جهت درمان آنژین می توانید یک لیوان آب ولرم را در آب لیموی تازه بریزید و برای درمان آنژین، آن را غرغره کنید. برای درمان خونریزی بینی می توانید یک قطعه پنبه را در آب لیمو بخیسانید و در سوراخ های بینی خود بگذارید.
  • برای معالجه میگرن و سردرد می توانید در یک فنجان قهوه غلیظ یک برش لیمو بیاندازید و سپس بنوشید. شربت آب لیمو، عطش بیماران را رفع می کند و اگر قند رامحکم به پوست لیمو بمالند، اسانس پوست لیمو را به خود جذب کرده و شربت لیمو را بیشتر معطر می کند.
  • دم کرده یا خام پوست لیمو ضد کرم و ضد گاز معده است و نفخ شکم را برطرف می سازد.
  • برای آنکه رسوبات زرد رنگ روی دندانها ومجاور لثه ها کاملا زدوده شوند و لثه هایتان سفت و مقاوم گردند، مسواک خود را در مقداری آب لیمو فرو کنید سپس آن را با نمک تماس دهید تا نمکها بر سطح مسواک تجمع یابد. آن گاه دندانها را مسواک بزنید. این کار را در هفته دوبار انجام دهید. به زودی متوجه اثر چشمگیر آن خواهید شد. اگر می خواهید همیشه دندان های سفید، زبانی بدون بار و دهانی خوشبو داشته باشید، هفته ای یک یا دو بار، دو قاشق چای خوری آب لیمو را در یک استکان آب یا (آب و کمی نمک بریزید و خوب هم بزنید و سپس با آن دهان خود را بشویید و غرغره کنید سپس دهان خود را با آب چند بار بشویید و مسواک بزنید تا تمیز گردد.

خواص لیمو ترش برای کبد

خواص لیمو ترش برای کبد اثبات شده است. مصرف لیمو ترش باعث دفع سنگ های کبدی می شود. همچنین امراض کبدی، کبد چرب و آب آوردن آن را درمان و خون را تصفیه می کند.

خواص آبلیمو برای پوست

بعضی از خواص آبلیمو برای پوست عبارت است از:

  • اگر هر روز صبح به کمک تکه ای پنبه، آب لیمو را به پوست بمالید، برای روشن کردن رنگ پوست و تقویت و آرامش آن و هم برای سفت شدن ناخن و نرم شدن پوست دست مؤثر است.
  • جوش های صورت که آن را غرور جوانی می نامند تماما علامت روشنی از ناخوشی خون است، و تجمع سم را در کبد نشان می دهد. با مصرف لیموترش سم از کبد دفع شده و جوشها بهبود می یابند.

میوه تسکین روماتیسم

لیمو ترش، میوه تسکین روماتیسم است. لیموترش در معالجه رماتیسم و سیاتیک فایده دارد. برای معالجه بر حسب بنیه ی بیمار باید هر روز از پنج تا هفت لیمو را به مصرف رسانید. در هفته اول باید هر روز یک لیمو را آب گرفته و با کمی آب صبح ناشتا دو دقیقه بعد از حمام صبح آن را نوشیده، هفته دوم آب دو لیمو را به همین ترتیب نوشیده و هفته ی سوم باید سه لیمو و هفتهى چهارم، چهار لیمو را مصرف کرده تا هفته ی هفتم که رسید باید هر روز آب هفت لیمو رانوشید و اگر ممکن باشد تا قبل از ناهار چیزی نخورد. باید این کار را ادامه داد تا این که یک یا دو یا چندین هفته آب ۵ تا لیمو را نوشید. بعد از این مدت باید مقدار آن را تقلیل داد. تا این که در هر روز به یک عدد لیمو برسد در این مورد هر کس می تواند طبق این دستور عمل کند و مقدار مصرف لیمو را بر حسب تحمل بنیه و شدت ضعف مرض خود اضافه کند یا تقلیل دهد. تا این که در هر روز به یک عدد لیمو برسد.

با رژیم لیمو ممکن است درد دل، معده یا درد خاصه ی پایین شکم تولید شود. در این موارد جای هیچ نگرانی نیست چنین مواردی نباید معالجه را متوقف ساخت بلکه برعکس باید مقاومت کرد و بر مقدار حمام های روزانه افزود و از جوشانده های ملین یا گل و گیاه دارویی کمک گرفت. برحسب بنیه و مزاج اشخاص باید برنامه ای برای مصرف لیمو تنظیم کنید. بهتر این است که ساعت ۸صبح ۳ عدد، ساعت ۱۱صبح ۳عدد و در ساعت بعد از ظهر ۳عدد لیمو را آب گرفته و با مقدار کمی آب خالص مخلوط و مصرف نمایید. از مصرف لیموی تازه با آب هیچ گونه اضطراب یا نگرانی به خود راه ندهید زیرا مصرف آن کوچکترین ضرری برای هیچ کس ندارد. در دوره هایی که اشخاص بیمار رژیم لیمو گرفته اند بهتر است غذای خود را طبق رژیم گیاه خواران از سبزی و میوه ترتیب دهند و از مصرف گوشت و چربی حیوانی خودداری کنند .

هسته های لیمو را دور نریزید

هسته های لیمو را دور نریزید . هسته لیمو ترش اثر ضد تب، ضد سم و ضد کرم دارد. برای استفاده بدین منظور باید هسته لیموترش را گرفته و پوسته سفید را جدا کنند و سپس بر حسب سن و وزن بیمار به مقدار ۵ / ۳ تا ۷گرم از مغز تخم (دانه) لیمو با مقداری آب گرم میل نمایند.

مضرات لیمو ترش

از مضرات لیمو ترش اینست که برای افرادی که دارای بیماری های ریوی و درد کمر و تشنج دارند اصلا توصیه نمی شود.